O turbină este o mașină de forță care transformă energia primară a unui fluid în energie mecanică obținută la cuplă, prin intermediul unui rotor prevăzut cu palete.
O turbină este formată din:
Stator, în care energia primară (energia potențială în cazul fluidelor incompresibile, respectiv energia internă în cazul fluidelor compresibile) este transformată în energie cinetică. Dacă energia primară este sub formă de energie cinetică (energia vântului sau a mișcării apei), statorul poate lipsi.
Rotor, format dintr-unul sau mai multe discuri echipate cu palete, discuri fixate pe un arbore, cu care se rotesc solidar. Paletele preiau din energia cinetică a fluidului (la turbinele cu acțiune), respectiv și din energia primară a fluidului (la turbinele cu reacțiune), transferând această energie discului și arborelui.
Rolul turbinei in viata motorului
V-ati intrebat vreodata ce reprezinta elementul turbo din motorizarile auto si de ce il intalnim din ce in ce mai des in ultima perioada?
Ce este turbina?
Turbo vine de la turbina sau turbosuflanta si este un agregat care foloseste energia gazelor de evacuare emise de motor pentru a comprima aerul care intra in motor.
Turbina auto fost proiectata de catre inginerul elvetian Dr. Alfred Buchi, la inceputul secolului XX si a fost folosita pentru prima data la vapoare, pe motoare diesel. In domeniul auto, turbina a fost dezvoltata pentru prima data in 1962, in America, de catre compania General Motors pentru autoturismele din gama Chrevrolet.
Beneficiile turbinei auto
Deoarece turbina auto confera o putere mai mare motorului, o accelerare mai rapida, cuplu motor mai mare, un consum de combustibil scazut si reduce emisiile poluante, turbina a capatat o importanta tot mai mare in ultima vreme.
In prezent, numarul masinilor echipate cu motoare turbo este tot mai mare, indiferent daca sunt diesel sau pe benzina.
Spre exemplu, in cazul motoarelor diesel echipate cu turbosuflante, randamentul energetic poate ajunge la 50%. Aceasta inseamna ca jumatate din energia combustibilului este transformata in energie cinetica si deci poate fi folosita la deplasarea vehiculului. Restul energiei se pierde sub forma de caldura, prin frecarea interna intre piesele motorului sau prin energia necesara schimbului de gaze din motor. Desi nu pare mult, acest randament este net superior unui motor diesel fara turbosuflanta (care este de maxim 35%) si cu mult peste randamentul motoarelor cu benzina (aproximativ 20%).